Kejayaan Tukang Ensera menjadi johan Festival Teater Malaysia 2008 merupakan satu tanda aras dalam arkib SIFAR sejak penubuhannya pada Oktober 2006. Kejayaan itu merupakan satu permulaan yang cukup baik untuk sebuah persatuan seperti SIFAR. Lebih manis lagi SIFAR turut meraih lima anugerah individu dalam festival paling berprestij dalam dunia teater melayu Malaysia tersebut. Kejayaan adik Serivina, seorang anak yang baru bertatih dalam dunia teater meraih anugerah pelakon pembantu wanita terbaik adalah madu kepada kejayaan tersebut. Namun kemanisan itu hanyalah sejarah yang tidak menjanjikan apa-apa kejayaan pada masa akan datang. Sepertimana namanya, SIFAR tahu untuk ‘reset’ dan kembali semula kepada ‘nol’ dalam usaha untuk terus berjuang dalam dunia seni dengan mengimplementasikan kemurnian jiwa yang jitu.
Justeru Festival Teater Malaysia 2009 peringkat negeri Sarawak menjadi satu medan tempur baru untuk SIFAR dalam usaha meneruskan perjuangannya. Teater berjudul Syajar karya Ismail Kassan digalang SIFAR untuk festival kali ini. Syajar adalah antara naskah teater yang masih popular dikalangan para pengiat teater NGO dan IPTA di Malaysia walaupun ianya dihasilkan pada tahun 1976. Ini kerana tema yang diketengahkan oleh naskah ini masih lagi relevan dan bersifat sejagat. Syajar merupakan sebuah drama masyarakat yang bersifat realisme magis memaparkan konsep diri manusia dan perjalanan hidup yang selalu saja berkonfrantasi antara satu sama lain. Syajar yang berasal dari perkataan bahasa arab Al-Syajarah bermaksud pohon yang rendang berkisar tentang kepercayaan manusia terhadap sebatang pohon sena dan harapan yang mereka letakkan terhadap pokok tersebut. Watak-watak dalam drama ini bergantung hidup dengan kewujudan pokok sena itu dan konflik antara watak itu timbul apabila mereka ingin menegakkan kepercayaan masing-masing.
Naskah Syajar ini dipilih kerana ianya kaya dengan dengan lambang dan berunsurkan surealistik, satu konsep yang menjadi kegemaran SIFAR kerana sifatnya yang menduga daya pemikiran. Unsur-unsur surealistik juga melangkaui batasan realisme dan ini membuka ruang yang lebih luas untuk daya kreativiti. SIFAR sedaya mungkin menggarap naskah ini dengan memberikan identiti SIFAR dalam persembahannya. Pemilihan elemen-elemen lain dalam teater harus bertepatan dengan konsep pementasan yang dipilih. Latar pentas, busana, prop dan pencahayaan seharusnya menyokong dan mengukuhkan konsep pementasan yang ingin diketengahkan. Perwatakan setiap watak di atas pentas juga harus selari dengan konsep untuk memastikan keseluruhan elemen-elemen tersebut membentuk satu kesatuan konsep yang kukuh. SIFAR menjadikan asas-asas tersebut sebagai panduan dalam proses penciptaan teater Syajar. Penggunaan lambang mewajarkan pemilihan latar pentas, busana dan prop yang mudah dan ringkas. Ini meringankan kerja-kerja persiapan memandangkan masa yang diperuntukkan untuk persiapan semasa festival amat terhad.
Kerja-kerja teater merupakan kerja kolektif, maka proses mengangkat naskah Syajar ke pentas memerlukan sumbangan setiap ahli produksi. Sumbang saran cadangan dan pandangan dari setiap ahli produksi sudah menjadi budaya kerja SIFAR. Setiap cetusan-cetusan idea yang dilontarkan akan diperhalusi dan diwajarkan dengan konsep pementasan yang mahu diketengahkan. Pengarah akan bertindak sebagai moderator kepada proses pencernaan ini. Cetusan-cetusan idea tersebut bukan setakat cetusan semata-mata, tapi harus mempunyai justifikasi yang menjawab persoalan yang lahir daripada cetusan tersebut. Dan tidak semua idea-idea yang diketengahkan akan digunapakai kerana tidak menepati kewajaran konsep keseluruhan pementasan. Unsur-unsur kekaguman yang tidak menyokong dan tidak bertepatan dengan konsep tidak akan digunakan kerana ianya akan mencacatkan persembahan. SIFAR tidak menghadkan sumbang saran idea kepada ahli produksi sahaja. Pendapat dan cadangan dari otai-otai teater juga diambil kira dalam usaha mempertingkatkan mutu persembahan teater Syajar.
Pemilihan pelakon yang sesuai merupakan antara proses penting dalam memproduksikan sebuah teater. Dalam proses ini, SIFAR sentiasa memberi penekanan kepada membuka ruang kepada setiap individu dalam produksi untuk menyerlah bakat lakon yang mereka ada. SIFAR juga memberi peluang untuk mereka meneroka potensi-potensi dan bakat-bakat lain yang mereka miliki. SIFAR mensasarkan untuk melahirkan pekerja-pekerja teater yang berkebolehan dari segenap aspek penghasilan sebuah teater. Kerana kerja-kerja teater bukan setakat berlakon semata-mata. Kerja-kerja rekabentuk produksi seperti busana, tatarias, latar pentas dan pencahayaan juga memerlukan kemahiran-kemahiran yang tertentu. SIFAR menjadikan setiap produksinya ruang untuk melatih ahli-ahli produksi tentang kemahiran-kemahiran lain dalam teater. Syajar membuka peluang kepada Mohamad Suffian Hasbi dan Balqis Said mendokong watak yang lebih besar berbanding produksi sebelum ini. Sementara Wezan Saili pula berpeluang menyerlahkan bakat muziknya apabila menjadi Pengarah Muzik untuk produksi Syajar kali ini. Malek Hassan yang sebelum ini menjadi pelakon utama dalam produksi Tukang Ensera pula diberi peluang untuk mengasah bakat kepengarahannya apabila bertindak sebagai Penolong Pengarah I.
Antara misi lain SIFAR menyertai festival teater adalah untuk membuka ruang dan peluang kepada muka-muka baru untuk melestarikan potensi mereka dalam kegiatan kesenian terutamanya teater. Produksi Syajar kali ini menandakan satu kejayaan kepada misi tersebut apabila lebih ramai lagi muka-muka baru diketengahkan berbanding Produksi Tukang Ensera. Muka-muka baru ini terdiri dari 10 orang pelajar tingkatan 2, 4 dan 6 SMK Tun Abang Haji Openg dan ahli persatuan tarian Sri Openg serta seorang pelajar tingkatan 2 Sekolah Seni Kuching. Para pelajar yang sebelum ini kurang mengenali teater telah diberi peluang untuk mendekati teater dengan cara dan gaya SIFAR. Mereka diberi pendedahan tentang aspek-aspek penting yang diperlukan untuk menanggapi dan menghasilkan sebuah produksi teater. SIFAR memberi penekanan penting kepada latihan asas persiapan seorang pelakon yang merangkumi aspek fizikal, mental dan vokal dalam setiap sesi latihan yang dijalankan. Kegagalan menguasai kemahiran asas ini akan menghasilkan lakonan yang kurang meyakinkan. SIFAR mengharapkan moga-moga akan ada dikalangan semangat-semangat muda ini mereka yang akan terus tumbuh dan berkembang menjadi bakat-bakat seni yang akan meneruskan kesinambungan perjuangan SIFAR.
Alhamdulillah, SIFAR sekali lagi di beri peluang untuk dinilai semula untuk pemilihan ke peringkat kebangsaan. 7 Disember 2009 ini akan menjadi hari perhitungan kepada SIFAR dan produksi Syajar samada akan melangkah ke Festival Teater Malaysia 2010 atau sebaliknya. Apa yang pasti, mengimbangi atau melampaui kejayaan lalu bukanlah apa yang diharapkan. Yang lebih penting bagi SIFAR ialah mencipta satu lagi tanda aras perkembangan SIFAR dalam arus utama teater Sarawak. Satu tanda aras yang lebih besar daripada kejayaan itu sendiri.
Justeru Festival Teater Malaysia 2009 peringkat negeri Sarawak menjadi satu medan tempur baru untuk SIFAR dalam usaha meneruskan perjuangannya. Teater berjudul Syajar karya Ismail Kassan digalang SIFAR untuk festival kali ini. Syajar adalah antara naskah teater yang masih popular dikalangan para pengiat teater NGO dan IPTA di Malaysia walaupun ianya dihasilkan pada tahun 1976. Ini kerana tema yang diketengahkan oleh naskah ini masih lagi relevan dan bersifat sejagat. Syajar merupakan sebuah drama masyarakat yang bersifat realisme magis memaparkan konsep diri manusia dan perjalanan hidup yang selalu saja berkonfrantasi antara satu sama lain. Syajar yang berasal dari perkataan bahasa arab Al-Syajarah bermaksud pohon yang rendang berkisar tentang kepercayaan manusia terhadap sebatang pohon sena dan harapan yang mereka letakkan terhadap pokok tersebut. Watak-watak dalam drama ini bergantung hidup dengan kewujudan pokok sena itu dan konflik antara watak itu timbul apabila mereka ingin menegakkan kepercayaan masing-masing.
Naskah Syajar ini dipilih kerana ianya kaya dengan dengan lambang dan berunsurkan surealistik, satu konsep yang menjadi kegemaran SIFAR kerana sifatnya yang menduga daya pemikiran. Unsur-unsur surealistik juga melangkaui batasan realisme dan ini membuka ruang yang lebih luas untuk daya kreativiti. SIFAR sedaya mungkin menggarap naskah ini dengan memberikan identiti SIFAR dalam persembahannya. Pemilihan elemen-elemen lain dalam teater harus bertepatan dengan konsep pementasan yang dipilih. Latar pentas, busana, prop dan pencahayaan seharusnya menyokong dan mengukuhkan konsep pementasan yang ingin diketengahkan. Perwatakan setiap watak di atas pentas juga harus selari dengan konsep untuk memastikan keseluruhan elemen-elemen tersebut membentuk satu kesatuan konsep yang kukuh. SIFAR menjadikan asas-asas tersebut sebagai panduan dalam proses penciptaan teater Syajar. Penggunaan lambang mewajarkan pemilihan latar pentas, busana dan prop yang mudah dan ringkas. Ini meringankan kerja-kerja persiapan memandangkan masa yang diperuntukkan untuk persiapan semasa festival amat terhad.
Kerja-kerja teater merupakan kerja kolektif, maka proses mengangkat naskah Syajar ke pentas memerlukan sumbangan setiap ahli produksi. Sumbang saran cadangan dan pandangan dari setiap ahli produksi sudah menjadi budaya kerja SIFAR. Setiap cetusan-cetusan idea yang dilontarkan akan diperhalusi dan diwajarkan dengan konsep pementasan yang mahu diketengahkan. Pengarah akan bertindak sebagai moderator kepada proses pencernaan ini. Cetusan-cetusan idea tersebut bukan setakat cetusan semata-mata, tapi harus mempunyai justifikasi yang menjawab persoalan yang lahir daripada cetusan tersebut. Dan tidak semua idea-idea yang diketengahkan akan digunapakai kerana tidak menepati kewajaran konsep keseluruhan pementasan. Unsur-unsur kekaguman yang tidak menyokong dan tidak bertepatan dengan konsep tidak akan digunakan kerana ianya akan mencacatkan persembahan. SIFAR tidak menghadkan sumbang saran idea kepada ahli produksi sahaja. Pendapat dan cadangan dari otai-otai teater juga diambil kira dalam usaha mempertingkatkan mutu persembahan teater Syajar.
Pemilihan pelakon yang sesuai merupakan antara proses penting dalam memproduksikan sebuah teater. Dalam proses ini, SIFAR sentiasa memberi penekanan kepada membuka ruang kepada setiap individu dalam produksi untuk menyerlah bakat lakon yang mereka ada. SIFAR juga memberi peluang untuk mereka meneroka potensi-potensi dan bakat-bakat lain yang mereka miliki. SIFAR mensasarkan untuk melahirkan pekerja-pekerja teater yang berkebolehan dari segenap aspek penghasilan sebuah teater. Kerana kerja-kerja teater bukan setakat berlakon semata-mata. Kerja-kerja rekabentuk produksi seperti busana, tatarias, latar pentas dan pencahayaan juga memerlukan kemahiran-kemahiran yang tertentu. SIFAR menjadikan setiap produksinya ruang untuk melatih ahli-ahli produksi tentang kemahiran-kemahiran lain dalam teater. Syajar membuka peluang kepada Mohamad Suffian Hasbi dan Balqis Said mendokong watak yang lebih besar berbanding produksi sebelum ini. Sementara Wezan Saili pula berpeluang menyerlahkan bakat muziknya apabila menjadi Pengarah Muzik untuk produksi Syajar kali ini. Malek Hassan yang sebelum ini menjadi pelakon utama dalam produksi Tukang Ensera pula diberi peluang untuk mengasah bakat kepengarahannya apabila bertindak sebagai Penolong Pengarah I.
Antara misi lain SIFAR menyertai festival teater adalah untuk membuka ruang dan peluang kepada muka-muka baru untuk melestarikan potensi mereka dalam kegiatan kesenian terutamanya teater. Produksi Syajar kali ini menandakan satu kejayaan kepada misi tersebut apabila lebih ramai lagi muka-muka baru diketengahkan berbanding Produksi Tukang Ensera. Muka-muka baru ini terdiri dari 10 orang pelajar tingkatan 2, 4 dan 6 SMK Tun Abang Haji Openg dan ahli persatuan tarian Sri Openg serta seorang pelajar tingkatan 2 Sekolah Seni Kuching. Para pelajar yang sebelum ini kurang mengenali teater telah diberi peluang untuk mendekati teater dengan cara dan gaya SIFAR. Mereka diberi pendedahan tentang aspek-aspek penting yang diperlukan untuk menanggapi dan menghasilkan sebuah produksi teater. SIFAR memberi penekanan penting kepada latihan asas persiapan seorang pelakon yang merangkumi aspek fizikal, mental dan vokal dalam setiap sesi latihan yang dijalankan. Kegagalan menguasai kemahiran asas ini akan menghasilkan lakonan yang kurang meyakinkan. SIFAR mengharapkan moga-moga akan ada dikalangan semangat-semangat muda ini mereka yang akan terus tumbuh dan berkembang menjadi bakat-bakat seni yang akan meneruskan kesinambungan perjuangan SIFAR.
Alhamdulillah, SIFAR sekali lagi di beri peluang untuk dinilai semula untuk pemilihan ke peringkat kebangsaan. 7 Disember 2009 ini akan menjadi hari perhitungan kepada SIFAR dan produksi Syajar samada akan melangkah ke Festival Teater Malaysia 2010 atau sebaliknya. Apa yang pasti, mengimbangi atau melampaui kejayaan lalu bukanlah apa yang diharapkan. Yang lebih penting bagi SIFAR ialah mencipta satu lagi tanda aras perkembangan SIFAR dalam arus utama teater Sarawak. Satu tanda aras yang lebih besar daripada kejayaan itu sendiri.