Skip to main content

Ke mana perginya EMBRIO?



Video ini saya jumpa ketika mengemaskinikan ‘folder’ di dalam komputer peribadi saya. Teater ini dipentaskan sekitar tahun 2004 di Festival Teater Negeri Sarawak. Pada ketika itu saya terlibat dengan Grup Teater Embrio dari Kampung Bako, Kuching. Rata-rata mereka semuanya remaja lepasan sekolah. Menyingkap kembali tentang penglibatan saya di dalam Grup Teater Embrio ini, ianya bermula apabila rakan saya iaitu Jamshari Saili mempelawa saya untuk membantu serta berlakon di dalam sebuah pementasan teater arahan beliau (2003) berjudul ”Istiqamah” (Skrip Ismail Kassan). Perlawaan itu disampaikan kepada saya ketika kami menyertai produksi teater yang berjudul ”Pemberontakan Di Kuching” (Skrip Abang Padeli Abang Muhi) sempena Dialog Borneo Kalimantan 2003 yang diadakan di Banjarmasin, Indonesia. Pada mulanya saya agak keberatan untuk menerima perlawaan tersebut. Ini disebabkan saya sudah lama tidak berlakon kerana lebih tertumpu kepada aspek teknikal. Sejak itu, semangat saya mula semakin bangkit dalam membantu Jamshari dan saudara Wezan membangunkan kegiatan teater di kampung Bako tersebut. Pementasan Grup Teater Embrio yang berjudul ”Syajar” (Skrip Ismail Kassan) di dalam video ini merupakan pengalaman terakhir saya bersama mereka di dalam produksi EMBRIO. Ke mana perginya EMBRIO? Sememangnya mereka ini berbakat. Amat sayang sekali sekiranya mereka-mereka ini terus lenyap. Biarpun nama EMBRIO semakin lenyap, harapnya bakat dan semangat kesenian mereka jangan terus dikuburkan. > eD Senggora






Popular posts from this blog

Pertama Kali, Sekian Lama

Pertama kali ke daerah ini walaupun sudah sekian lama mengetahui kewujudannya. Hanya pernah ke Belaga suatu ketika dulu melalui jalan darat. Perasaan tenang melihat aliran sungai, membawa ingatan kembali ke masa lampau. Masa terlalu cepat berlalu. Perasaan rindu mudah berputik di saat-saat begini. Semoga kehadiran di sini antara kenangan terindah.

KEINGINAN adalah sumber penderitaan

Sesuatu keputusan kadangkalanya agak berat untuk diterima dan ianya bisa melukakan perasaan seseorang. Walau apa pun, ianya bukan alasan untuk kita terus menyimpan perasaan dendam. > eD Senggora Hayati lirik dan lagu ini: SEPERTI MATAHARI (Iwan Fals) Keinginan adalah sumber penderitaan Tempatnya di dalam pikiran Tujuan bukan utama Yang utama adalah prosesnya Kita hidup mencari bahagia Harta dunia kendaraannya Bahan bakarnya budi pekerti Itulah nasehat para nabi Ingin bahagia derita didapat Karena ingin sumber derita Harta dunia jadi penggoda Membuat miskin jiwa kita Ada benarnya nasehat orang-orang suci Memberi itu terangkan hati Seperti matahari Yang menyinari bumi Yang menyinari bumi Dengarkan: SEPERTI MATAHARI

SIFAR mempersembahkan TUKANG ENSERA

SINOPSIS O……Ha……. Tabik bala kaban akik dan inik,.. Antara realiti dan illusi. “Tukang Ensera” membawa makna ‘Tukang Cerita’. Bercerita tentang dewa-dewa, tentang kebaikan jua kemungkaran, perasaan dendam dan tentang harapan merupakan warisan tradisi kaum Iban. Akik (datuk), seorang tua yang masih mempertahankan tradisi bercerita tentang alam buana dan harapan pendengarnya pada cucunya Sunti. Akik dalam penghujung perjalanan hidupnya amat berharap agar cucunya Sunti dapat mewarisi tradisi dan meneruskan kemahiran bercerita darinya. “Bercerita mestilah sungguh-sungguh….” Itulah kata Akik pada Sunti. Bagaimanakah sungguh-sungguh yang dimaksudkan oleh Akik? Mungkinkah Sunti, generasi muda akan menyambung warisan tradisi bercerita atau cerita Akik sudah kehilangan pendengarnya? Saksikanlah penceritaan Akik dalam ”Tukang Ensera”...... O……Ha…… Aku ceritakan satu kisah pendek…. Kisah Remong dan Mengga, Putera Iban ternama, Diturunkan kebumi oleh Ratu Senayan, O……Ha…..