Skip to main content

PERIHAL PERSATUAN SENI PERSEMBAHAN SIFAR, KUCHING (SIFAR)

SIFAR
  • ditubuhkan pada 26 November 2006 bagi merealisasikan kesinambungan perjuangan SEDAR dengan merubah beberapa perkara dalam pentadbirannya termasuklah visi dan misi yang dimurnikan mengikut masa sezaman.
Moto SIFAR
  • “Implementasi Kemurnian Jiwa” membawa erti keindahan seni yang akan menjurus ke arah murninya jiwa dengan aktiviti-aktiviti mendukung kemurnian serta kesejahteraan sosial setempat.

DASAR

  • Dasar SIFAR ialah untuk menyemarak suasana kesenian di Sarawak dengan matlamat untuk menjadikan seni persembahan sebagai sumber pembangunan moral dan mental generasi-generasi baru serta sebagai mata fikir masyarakat.
ANGGOTA (AHLI)
  • Terdiri dari aktivis-aktivis seni teater yang telah lama bergiat dan juga peminat seni teater yang baru.
OBJEKTIF
  • Menjadikan seni persembahan sebagai pergerakan sosio-budaya yang serius dan berorganisasi teratur.

  • Mengembang dan memajukan seni persembahan tempatan.

  • Menyemarakan dan memeriahkan aktiviti seni persembahan.

  • Memperjuang dan mempertahankan hak-hak dan kepentingan-kepentingan seni persembahan.

  • Merancang, melaksanakan kegiatan seni persembahan.

  • Memberi sumbangan moral dan material dan mengusahakan peluang-peluang untuk kemajuan seni persembahan.

  • Memberi peluang kepada golongan remaja melibatkan diri dalam apa jua bidang seni persembahan bagi menyumbang peranan ke arah pembenterasan gejala sosial.

KEGIATAN-KEGIATAN

  • Memproduksikan pementasan seni persembahan.

  • Menyertai dalam persidangan dan pertemuan seni atau yang berhubungan dengan seni persembahan di peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa.

  • Mengusahakan sebarang maklumat dan bahan seni persembahan serta sastera amnya.

  • Penerbitan karya dan bahan yang berhubungan dengan seni persembahan.

  • Menjalankan sebarang usaha yang difikirkan sesuai untuk SIFAR sebagai mengisi tabung kewangan termasuk memiliki harta bagi menjalankan tujuan dan kegiatan.

  • Mengadakan festival, seminar, bengkel dan apa jua kegiatan mengenai seni persembahan.

  • Bekerjasama dengan mana-mana pihak yang difikirkan sesuai untuk merancang dan melaksanakan kegiatan seni persembahan.



PENGALAMAN PRODUKSI-PRODUKSI TERDAHULU SEDAR DAN SIFAR

SUARA TENGGANG (1991) · EMBRIO (1992) · SASAU (1992) · NGONCONG (1992) · DEKON LAZRI MEON A. SAMAD SAID (1992) · DEKLAMASI PUISI SG. MAONG (1993) · RAJA PENGGEMIS (1993) · SANGKAR MADU (1993) · TEATER LAGU RAKYAT (1994) · TEATER KELILING: DUNIA DIATAS RANJANG (1994) · IMPROMPTU 1 (1995) · IMPROMPTU 2 (1995) · TEATER KELILING: IMPROMPTU 3 (1996) · SEL (1997) · BUKAN BUNUH DIRI (1998) · IMPROMP2000 (2000) · IMPROMPTU MEGA (2000) · AMUK (2000) · PEMBURU (2004) · TERPUT,...PUT!...TERCIS,...CIS! (2007) · TUKANG ENSERA (2007 & 2008)







Popular posts from this blog

Pertama Kali, Sekian Lama

Pertama kali ke daerah ini walaupun sudah sekian lama mengetahui kewujudannya. Hanya pernah ke Belaga suatu ketika dulu melalui jalan darat. Perasaan tenang melihat aliran sungai, membawa ingatan kembali ke masa lampau. Masa terlalu cepat berlalu. Perasaan rindu mudah berputik di saat-saat begini. Semoga kehadiran di sini antara kenangan terindah.

KEINGINAN adalah sumber penderitaan

Sesuatu keputusan kadangkalanya agak berat untuk diterima dan ianya bisa melukakan perasaan seseorang. Walau apa pun, ianya bukan alasan untuk kita terus menyimpan perasaan dendam. > eD Senggora Hayati lirik dan lagu ini: SEPERTI MATAHARI (Iwan Fals) Keinginan adalah sumber penderitaan Tempatnya di dalam pikiran Tujuan bukan utama Yang utama adalah prosesnya Kita hidup mencari bahagia Harta dunia kendaraannya Bahan bakarnya budi pekerti Itulah nasehat para nabi Ingin bahagia derita didapat Karena ingin sumber derita Harta dunia jadi penggoda Membuat miskin jiwa kita Ada benarnya nasehat orang-orang suci Memberi itu terangkan hati Seperti matahari Yang menyinari bumi Yang menyinari bumi Dengarkan: SEPERTI MATAHARI

SIFAR mempersembahkan TUKANG ENSERA

SINOPSIS O……Ha……. Tabik bala kaban akik dan inik,.. Antara realiti dan illusi. “Tukang Ensera” membawa makna ‘Tukang Cerita’. Bercerita tentang dewa-dewa, tentang kebaikan jua kemungkaran, perasaan dendam dan tentang harapan merupakan warisan tradisi kaum Iban. Akik (datuk), seorang tua yang masih mempertahankan tradisi bercerita tentang alam buana dan harapan pendengarnya pada cucunya Sunti. Akik dalam penghujung perjalanan hidupnya amat berharap agar cucunya Sunti dapat mewarisi tradisi dan meneruskan kemahiran bercerita darinya. “Bercerita mestilah sungguh-sungguh….” Itulah kata Akik pada Sunti. Bagaimanakah sungguh-sungguh yang dimaksudkan oleh Akik? Mungkinkah Sunti, generasi muda akan menyambung warisan tradisi bercerita atau cerita Akik sudah kehilangan pendengarnya? Saksikanlah penceritaan Akik dalam ”Tukang Ensera”...... O……Ha…… Aku ceritakan satu kisah pendek…. Kisah Remong dan Mengga, Putera Iban ternama, Diturunkan kebumi oleh Ratu Senayan, O……Ha…..