Skip to main content

MUKADIMAH


Sepanjang dekad 90an SEDAR (nama asal kumpulan Teater sebelum ini) tumbuh dan berkembang dan mengalir sebagai daya yang punya pengaruh mencorakkan atmosfera teater di Sarawak. SEDAR nalar bersama ekspresi surealisme bilang tahun. Satu dekad yang lalu menyaksikan SEDAR mementaskan hampir 20 produksi yang jelas menggambarkan kesejatian SEDAR yang punya jerit yang bara. Kali terakhir SEDAR hadir dipentas dengan PEMBURU, sebuah DRAMA KARYA Wolf Mankowitz yang diadaptasi oleh Rendra, aktivis teater tersohor Indonesia. Kehidupan yang sentiasa menuntut kewajaran antara material dan spiritual telah mendewasakan dan menjadikan SEDAR lebih matang dan punya “world view” yang semakin luas. Terpanggil dengan keadaan itu, SEDAR beriltizam untuk terus mewarnai kanvas teater di Sarawak dengan warna SEDAR yang akan menggunakan nama baru bagi persatuannya yakni PERSATUAN SENI PERSEMBAHAN SIFAR, KUCHING yang hanya akan dikenali dengan nama SIFAR untuk produksinya. Warna yang segar dan dinamik. Dengan semangat yang selama ini meronta mahu dilepaskan, SIFAR telah terpilih antara 6 kumpulan terbaik di Malaysia untuk mewakili Negeri Sarawak ke Festival Teater Malaysia 2008 dengan pementasan berjudul ‘TUKANG ENSERA’ karya Awangku Merali Pengiran Mohamed dan di arah sendiri oleh pengasas dan pengerusi SIFAR. Bantuan dan sokongan pihak berwajib merupakan pemangkin kepada kewujudan kerabat seni di Sarawak lebih-lebih lagi bagi sebuah NGO seperti SIFAR.

Popular posts from this blog

Pertama Kali, Sekian Lama

Pertama kali ke daerah ini walaupun sudah sekian lama mengetahui kewujudannya. Hanya pernah ke Belaga suatu ketika dulu melalui jalan darat. Perasaan tenang melihat aliran sungai, membawa ingatan kembali ke masa lampau. Masa terlalu cepat berlalu. Perasaan rindu mudah berputik di saat-saat begini. Semoga kehadiran di sini antara kenangan terindah.

KEINGINAN adalah sumber penderitaan

Sesuatu keputusan kadangkalanya agak berat untuk diterima dan ianya bisa melukakan perasaan seseorang. Walau apa pun, ianya bukan alasan untuk kita terus menyimpan perasaan dendam. > eD Senggora Hayati lirik dan lagu ini: SEPERTI MATAHARI (Iwan Fals) Keinginan adalah sumber penderitaan Tempatnya di dalam pikiran Tujuan bukan utama Yang utama adalah prosesnya Kita hidup mencari bahagia Harta dunia kendaraannya Bahan bakarnya budi pekerti Itulah nasehat para nabi Ingin bahagia derita didapat Karena ingin sumber derita Harta dunia jadi penggoda Membuat miskin jiwa kita Ada benarnya nasehat orang-orang suci Memberi itu terangkan hati Seperti matahari Yang menyinari bumi Yang menyinari bumi Dengarkan: SEPERTI MATAHARI

SIFAR mempersembahkan TUKANG ENSERA

SINOPSIS O……Ha……. Tabik bala kaban akik dan inik,.. Antara realiti dan illusi. “Tukang Ensera” membawa makna ‘Tukang Cerita’. Bercerita tentang dewa-dewa, tentang kebaikan jua kemungkaran, perasaan dendam dan tentang harapan merupakan warisan tradisi kaum Iban. Akik (datuk), seorang tua yang masih mempertahankan tradisi bercerita tentang alam buana dan harapan pendengarnya pada cucunya Sunti. Akik dalam penghujung perjalanan hidupnya amat berharap agar cucunya Sunti dapat mewarisi tradisi dan meneruskan kemahiran bercerita darinya. “Bercerita mestilah sungguh-sungguh….” Itulah kata Akik pada Sunti. Bagaimanakah sungguh-sungguh yang dimaksudkan oleh Akik? Mungkinkah Sunti, generasi muda akan menyambung warisan tradisi bercerita atau cerita Akik sudah kehilangan pendengarnya? Saksikanlah penceritaan Akik dalam ”Tukang Ensera”...... O……Ha…… Aku ceritakan satu kisah pendek…. Kisah Remong dan Mengga, Putera Iban ternama, Diturunkan kebumi oleh Ratu Senayan, O……Ha…..