Skip to main content

Pengalaman menonton teater: WRONGSANG





Tiap kali melangkah masuk ke dalam dewan pementasan, sudah pasti saya akan mencari ruang yang paling selesa untuk menonton. Pada kebiasaannya, saya pasti akan cuba untuk menyelami set yang digunakan sebelum sesuatu pementasan bermula. Begitu juga untuk pementasan WRONGSANG dari Persatuan Kias Kasturi, karya dan arahan Zakaria Hassan bersempena program pementasan teater berkala yang dipentaskan 10 Mei 2008 di Dewan Bahasa Dan Pustaka Cawangan Sarawak, Kuching. Detik pertama di hati saya apabila melihat rekabentuk dan kedudukan set yang disediakan, saya sudah merasakan akan timbul masalah untuk menonton dari bahagian tengah mahupun belakang tempat duduk di dalam dewan. Maka saya pun naik ke tempat duduk di bahagian atas. Sesampai sahaja di bahagian atas dewan, saya mengamati lagi set untuk pementasan. Sekali lagi, saya masih tidak selesa di tempat tersebut lalu saya dan rakan pun mengambil keputusan untuk duduk di kerusi paling hadapan iaitu berdekatan dengan ruang pementasan. Sewaktu pementasan, timbul pula satu masalah yang tidak saya duga kerana kedudukan itu terlalu dekat dengan ruang lakon. Ternyatanya pilihan tempat menonton untuk kali yang ketiga menyebabkan tengkuk saya menjadi sakit setelah pementasan tersebut. Barulah saya perasan, saya telah WRONG SANG dibuatnya. TESTOSTERON, ESTROGEN, ORANG JUAL ORANG dan MAN-OLO BLANIK? (Manolo Blahnik : jenama kasut) antara persoalan-persoalan yang sempat saya ingati secara sepintas lalu di dalam pementasan tersebut. Apa yang menarik tumpuan saya pada persembahan itu adalah permainan watak BARA (Joanna Gilbert) yang bersahaja membuatkan saya lupa seketika tentang tengkuk yang semakin letih. Dalam sesebuah persembahan, seharusnya difikirkan juga bagaimana untuk memberi keselesaan kepada penonton sepanjang pementasan, agar penonton lebih mudah untuk mengikuti dan memahami mesej yang cuba disampaikan. Pada pandangan saya sememangnya pementasan tersebut sedikit sebanyak dapat memberi input kepada saya walaupun hubungan beberapa watak di dalam pementasan tersebut yang semacam tidak berapa menjadi. Merujuk kepada set yang dipaparkan, jika ringkas yang disandarkan, apakah kreativiti untuk pengolahan set yang serba ringkas cuma setakat itu? Kalau penonton yang hadir menonton adalah dari golongan yang baru atau jarang mahupun tidak pernah menonton pementasan teater, apa pula pendapat mereka? Sudikah mereka hadir menonton lagi? > eD Senggora


SINOPSIS

Wrongsang mengisahkan tentang watak Indong Mutiara dan perhubungannya dengan manusia lain untuk memajukan dirinya. Persekitaran Indong Mutiara dipenuhi watak-watak yang masing-masing mempunyai agenda tersendiri untuk maju dengan menumpang usaha Indong Mutiara. Dalam kancah perhubungan watak-watak yang berbaur dalam alam Indong Mutiara ini sebagai wanita yang bijak dan licik, Indong Mutiara berjaya membuktikan betapa ketabahan dan kecekalan untuk menghadapi kerenah manusia, alam sekeliling dan ketentuan takdir memainkan peranan penting mencorak kemanusiaan seseorang.

Tenaga Produksi:
Penulis Skrip dan Sutradara – Zakaria Hassan
Pengurus Produksi – Mohamad Helmi Isa
Penolong Sutradara – Hartini Adurahman
Pengurus Pentas – Nuralizacaliph Osmina
Pengarah Teknik – Mohd.Asri Ibrahim

Tenaga Lakon:
Indong Mutiara – Hartini Adurahman
Tet – Mohd. Khaider Khaldin
Bara – Joanna Gilbert
Miss Violet – Robson Jelian Jatan
Rio – Iwanmulya Esmanto
Jati – Mohd. Awet bin Mohd. Lukman

Popular posts from this blog

Pertama Kali, Sekian Lama

Pertama kali ke daerah ini walaupun sudah sekian lama mengetahui kewujudannya. Hanya pernah ke Belaga suatu ketika dulu melalui jalan darat. Perasaan tenang melihat aliran sungai, membawa ingatan kembali ke masa lampau. Masa terlalu cepat berlalu. Perasaan rindu mudah berputik di saat-saat begini. Semoga kehadiran di sini antara kenangan terindah.

KEINGINAN adalah sumber penderitaan

Sesuatu keputusan kadangkalanya agak berat untuk diterima dan ianya bisa melukakan perasaan seseorang. Walau apa pun, ianya bukan alasan untuk kita terus menyimpan perasaan dendam. > eD Senggora Hayati lirik dan lagu ini: SEPERTI MATAHARI (Iwan Fals) Keinginan adalah sumber penderitaan Tempatnya di dalam pikiran Tujuan bukan utama Yang utama adalah prosesnya Kita hidup mencari bahagia Harta dunia kendaraannya Bahan bakarnya budi pekerti Itulah nasehat para nabi Ingin bahagia derita didapat Karena ingin sumber derita Harta dunia jadi penggoda Membuat miskin jiwa kita Ada benarnya nasehat orang-orang suci Memberi itu terangkan hati Seperti matahari Yang menyinari bumi Yang menyinari bumi Dengarkan: SEPERTI MATAHARI

SIFAR mempersembahkan TUKANG ENSERA

SINOPSIS O……Ha……. Tabik bala kaban akik dan inik,.. Antara realiti dan illusi. “Tukang Ensera” membawa makna ‘Tukang Cerita’. Bercerita tentang dewa-dewa, tentang kebaikan jua kemungkaran, perasaan dendam dan tentang harapan merupakan warisan tradisi kaum Iban. Akik (datuk), seorang tua yang masih mempertahankan tradisi bercerita tentang alam buana dan harapan pendengarnya pada cucunya Sunti. Akik dalam penghujung perjalanan hidupnya amat berharap agar cucunya Sunti dapat mewarisi tradisi dan meneruskan kemahiran bercerita darinya. “Bercerita mestilah sungguh-sungguh….” Itulah kata Akik pada Sunti. Bagaimanakah sungguh-sungguh yang dimaksudkan oleh Akik? Mungkinkah Sunti, generasi muda akan menyambung warisan tradisi bercerita atau cerita Akik sudah kehilangan pendengarnya? Saksikanlah penceritaan Akik dalam ”Tukang Ensera”...... O……Ha…… Aku ceritakan satu kisah pendek…. Kisah Remong dan Mengga, Putera Iban ternama, Diturunkan kebumi oleh Ratu Senayan, O……Ha…..