Skip to main content

Pengalaman menonton teater: WRONGSANG





Tiap kali melangkah masuk ke dalam dewan pementasan, sudah pasti saya akan mencari ruang yang paling selesa untuk menonton. Pada kebiasaannya, saya pasti akan cuba untuk menyelami set yang digunakan sebelum sesuatu pementasan bermula. Begitu juga untuk pementasan WRONGSANG dari Persatuan Kias Kasturi, karya dan arahan Zakaria Hassan bersempena program pementasan teater berkala yang dipentaskan 10 Mei 2008 di Dewan Bahasa Dan Pustaka Cawangan Sarawak, Kuching. Detik pertama di hati saya apabila melihat rekabentuk dan kedudukan set yang disediakan, saya sudah merasakan akan timbul masalah untuk menonton dari bahagian tengah mahupun belakang tempat duduk di dalam dewan. Maka saya pun naik ke tempat duduk di bahagian atas. Sesampai sahaja di bahagian atas dewan, saya mengamati lagi set untuk pementasan. Sekali lagi, saya masih tidak selesa di tempat tersebut lalu saya dan rakan pun mengambil keputusan untuk duduk di kerusi paling hadapan iaitu berdekatan dengan ruang pementasan. Sewaktu pementasan, timbul pula satu masalah yang tidak saya duga kerana kedudukan itu terlalu dekat dengan ruang lakon. Ternyatanya pilihan tempat menonton untuk kali yang ketiga menyebabkan tengkuk saya menjadi sakit setelah pementasan tersebut. Barulah saya perasan, saya telah WRONG SANG dibuatnya. TESTOSTERON, ESTROGEN, ORANG JUAL ORANG dan MAN-OLO BLANIK? (Manolo Blahnik : jenama kasut) antara persoalan-persoalan yang sempat saya ingati secara sepintas lalu di dalam pementasan tersebut. Apa yang menarik tumpuan saya pada persembahan itu adalah permainan watak BARA (Joanna Gilbert) yang bersahaja membuatkan saya lupa seketika tentang tengkuk yang semakin letih. Dalam sesebuah persembahan, seharusnya difikirkan juga bagaimana untuk memberi keselesaan kepada penonton sepanjang pementasan, agar penonton lebih mudah untuk mengikuti dan memahami mesej yang cuba disampaikan. Pada pandangan saya sememangnya pementasan tersebut sedikit sebanyak dapat memberi input kepada saya walaupun hubungan beberapa watak di dalam pementasan tersebut yang semacam tidak berapa menjadi. Merujuk kepada set yang dipaparkan, jika ringkas yang disandarkan, apakah kreativiti untuk pengolahan set yang serba ringkas cuma setakat itu? Kalau penonton yang hadir menonton adalah dari golongan yang baru atau jarang mahupun tidak pernah menonton pementasan teater, apa pula pendapat mereka? Sudikah mereka hadir menonton lagi? > eD Senggora


SINOPSIS

Wrongsang mengisahkan tentang watak Indong Mutiara dan perhubungannya dengan manusia lain untuk memajukan dirinya. Persekitaran Indong Mutiara dipenuhi watak-watak yang masing-masing mempunyai agenda tersendiri untuk maju dengan menumpang usaha Indong Mutiara. Dalam kancah perhubungan watak-watak yang berbaur dalam alam Indong Mutiara ini sebagai wanita yang bijak dan licik, Indong Mutiara berjaya membuktikan betapa ketabahan dan kecekalan untuk menghadapi kerenah manusia, alam sekeliling dan ketentuan takdir memainkan peranan penting mencorak kemanusiaan seseorang.

Tenaga Produksi:
Penulis Skrip dan Sutradara – Zakaria Hassan
Pengurus Produksi – Mohamad Helmi Isa
Penolong Sutradara – Hartini Adurahman
Pengurus Pentas – Nuralizacaliph Osmina
Pengarah Teknik – Mohd.Asri Ibrahim

Tenaga Lakon:
Indong Mutiara – Hartini Adurahman
Tet – Mohd. Khaider Khaldin
Bara – Joanna Gilbert
Miss Violet – Robson Jelian Jatan
Rio – Iwanmulya Esmanto
Jati – Mohd. Awet bin Mohd. Lukman

Popular posts from this blog

'Lautan Bernyanyi' di Astro AWANI SARAWAK

Alhamdulillah, SIFAR diberi kesempatan untuk muncul seketika di Astro AWANI SARAWAK 3 OKTOBER 2019. Terima Kasih Astro AWANI SARAWAK.

PELAYARAN SIFAR 2019

Sudah terlalu lama menyepi di laman ini kerana dibuai media sosial facebook mahupun whatsapp . Sekadar untuk catatan sejarah buat kali ini, SIFAR muncul lagi dengan karya Putu Wijaya dengan judul LAUTAN BERNYANYI. Alhamdulillah, rezeki dari-Nya datang lagi. Terima kasih semua. Terima kasih juga kepada saudara Anwar Pisang kerana telah memperkenalkan skrip gurunya itu. Mohon kebenaran dan sampaikan salam pada penulis untuk mementaskan nashkahnya. Semoga kita terus berkarya lagi & sentiasa dijalan yang diredhai-Nya. Aamiiin.

Hasrat, Kritikan & Karya di akhir 2010

5 Jun 2009, aku pernah menulis tentang hasrat untuk mementaskannya. Alhamdulillah tanggal 27 & 28 Disember 2010 telah merealisasikannya walaupun tidak mementaskannya bersama SIFAR. Hampir setahun lebih aku berehat dalam karya pementasan, entah secara tiba-tiba aku dihubungi untuk merekabentuk set untuk sebuah pementasan teater. Tanpa mengetahui topik pementasan, tanpa keberatan, aku menerima pelawaan itu. Rupa-rupanya pementasan itu ada kaitan dengan hasrat yang belum terlaksana. Dunia teater di Kuching sememangnya tidak pernah berubah dan perubahan ke arah positif dan lebih produktif itu hanya akan dapat dilakukan oleh individu-individu yang punya keikhlasan untuk terus mengalir dan berkarya. Kritikan amat perlu untuk terus menghasilkan karya yang berkualiti namun hentaman emosi usah dilayan kerana hanya menghabiskan masa dan membantutkan akal untuk terus berkarya. Selamat menonton ROSLI DHOBY: LUKA DARUL HANA.