Skip to main content

SIFAR memaknakan kata-kata.

Bermulanya dengan keinginan untuk terus berkembang di dalam kesenian serta kesungguhan untuk memaknakan kata-kata, SIFAR telah muncul dengan beberapa pementasan. Setelah "Terput,...put!, Tercis,...cis! (Skrip eD Senggora) pada 28 April 2007, SIFAR kemudiannya mementaskan "Tukang Ensera" (Skrip Awangku Merali Pengiran Mohamed) pada 18 Julai 2007, 14 Disember 2007 dan 12 April 2008. Sepanjang kemunculan ini, beberapa artikel telah ditulis berkenaan SIFAR. Atas sebab Blog SIFAR yang pada ketika itu masih di dalam proses pembikinan, maka artikel itu telah dipaparkan di akhbar Utusan Sarawak. Berikut adalah antara artikel-artikelnya:



SIFAR bangkit sesudah SEDAR

Oleh: SUFFIAN HAJI JALET




Persatuan Seni Persembahan SIFAR (SIFAR) telah dilahirkan pada 26 November 2006. Kali pertama nama ini didengar ketika mementaskan teater “Terput,...put!, Tercis,...cis!” di Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak. Pembuka tirai projek teater berkala anjuran Pejabat Kebudayaan Negeri Sarawak tahun 2007. Muncul untuk kali yang kedua di pentas dengan produksi “Tukang Ensera” di Festival Teater Negeri Sarawak 2007 dengan mendapat Naib Johan. Sekali gus mendapat tempat dalam Penilaian Festival Teater Peringkat Kebangsaan Tahun 2008 (untuk peringkat negeri) setelah dinilai semula oleh jawatankuasa khas penilai (tiga orang) yang ditubuh oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan yang diketuai oleh Datuk Prof. Dr. Ghouse (USM) bagi tujuan untuk menilai semula keputusan pertandingan festival teater di peringkat negeri 2007.

Siapakah anggota persatuan ini? Mereka adalah antara ‘bekas’ ahli kumpulan Teater Sedar Sarawak dan anggota yang lain. Kebangkitan SIFAR sekaligus membatalkan kumpulan Teater SEDAR dalam pendaftaran pertubuhan. Hampir kesemua ahli jawatankuasa Teater SEDAR (mengikut senarai terakhir di Pejabat Pertubuhan) adalah merupakan nadi dalam SIFAR hari ini. Teater SEDAR sudah lama tidak ‘beroperasi’ dalam dunia teater mahupun persembahan. Selaku bekas ahli jawatankuasa tertinggi SEDAR (sekarang telah dibubarkan pendaftaran), di sini kami ingin membuat deklarasi bahawa SEDAR tidak pernah membuat apa-apa persembahan dan produksi yang boleh dikaitkan dengan apa-apa jenis pembayaran atas nama SEDAR semenjak dari tahun 2004 sehinggalah tahun 2007 (tahun pembubaran). Selaku ahli dan jawatankuasa SEDAR yang sah (sebelum dibubar), kami tidak ada kena-mengena dengan sebarang aktiviti yang dimaksudkan. Adalah diharapkan dengan kenyataan ini, maka terlerailah segala kemusykilan terhadap status Teater SEDAR dan hak penggunaan namanya yang disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu.

Hari ini, kita buka lembaran baru. SIFAR mengorak langkah dengan visi dan misi yang baru dalam dunia seni dan budaya. Dengan cogankata “Implementasi Kemurnian Jiwa”, SIFAR lebih mementingkan perihal kemurnian jiwa dalam mengimplementasikan kesenian. Keikhlasan berseni merupakan tonggak perjalanan ke arah sebuah persembahan yang memiliki jiwa dan roh. SIFAR dengan sendirinya akan “menolak” untuk bekerjasama dengan individu mahupun kumpulan yang tidak ikhlas dalam perjuangan seninya. Seperti kata pepatah – cakap tak serupa bikin. Namun demikian, SIFAR akan sentiasa mencari ruang dan peluang untuk bekerjasama dengan mana-mana individu dan kumpulan yang juga mahu bekerjasama dengannya dalam merealisasikan kesenian dalam bentuk pementasan dengan berlandaskan keikhlasan untuk berseni. Pintu SIFAR sentiasa terbuka untuk tujuan ini. SIFAR juga mengamalkan sikap terbuka dan membenarkan andai ada ahlinya yang ‘dilamar’oleh kumpulan-kumpulan tertentu bagi tujuan pementasan (sekiranya SIFAR sendiri tidak ada produksi).

Ada juga teman-teman dan individu bertanya, “Mengapa SIFAR? Bukankah SIFAR itu maknanya kosong? Tidak punya apa-apa. Apakah ini juga bermakna Persatuan SIFAR ini juga tidak ada makna? Ataupun kosong?” Nama SIFAR juga dipilih ada rasionalnya. Antaranya ialah berkenaan dengan hati dan diri. Individu yang sentiasa memikirkan dirinya itu hebat dan sentiasa penuh dengan ilmu akan mudah terpesong dan sombong diri serta lupa daratan. Memang benar sifar itu membawa maksud kosongkan diri. Maknanya kita sentiasa harus menganggap bahawa ilmu yang kita ada masih belum mencukupi dan sentiasa merasakan diri ini kosong ilmu sehingga kita sentiasa dahagakannya dan mencari tanpa mengira siapakah orangnya yang akan mencurahkan ilmu tersebut. Sama ada orang yang ‘baru’ ataupun sudah ‘lama’, itu bukanlah persoalannya. Yang penting bukan ‘siapa’ tetapi ‘apa’ yang akan disumbangkan. Perkataan SIFAR juga jika dibahasakan dengan sebutan tanpa mengejanya berbunyi, “ SEE + FAR” yang membawa makna “Pandang jauh!”. Maka, diharap sebarang persoalan mengapa nama SIFAR dipilih sudahpun terjawab hendaknya kepada teman-teman dan mereka yang lain yang hendak bersoal.

SIFAR memiliki cara dan pembaharuan sendiri dalam perlaksanaan pengurusannya yang mungkin belum biasa kepada yang lain (dulu pernah mengelirukan sesetengah pihak). Umpamanya, setiap kali produksi persembahan dilaksanakan (bukan pertandingan), pengarah produksi akan diletakkan nama SIFAR dan kemudian baru diikuti oleh nama individu yang dipertanggungjawabkan sebagai pengarah. Rasionalnya? Harus kita akui dan sedar diri serta menerima hakikat bahawa setiap produksi yang telah siap dan dipentaskan bukannya datang dari idea serta kebijaksanaan seorang individu yang bernama pengarah sahaja. Sebuah pementasan yang baik adalah datang dari idea-idea sumbangan semua ahli produksi termasuk pelakon sendiri (bukannya one man show). Bersesuaian dengan kerja seni sebuah aktiviti kolektif. Makanya, SIFAR mengenengahkan pendekatan untuk memberi pengiktirafan serta penghargaan kepada semua ahli produksi dengan meletakkan pengarah sebagai SIFAR. Selain itu, sebabnya ialah rasa kepunyaan serta komitmen yang tinggi terhadap produksi apabila semua ahli produksi diberi kebebasan untuk mengemukakan pendapat demi kebaikan sebuah produksi dan untuk mengelakkan budaya “mengarah” di luar produksi.

Ahli-ahli produksi juga dengan ini dilatih untuk berani mengemukakan pendapat serta mampu menyumbang kebaikan dalam produksi yang sekaligus melatih mereka menjadi orang yang kritis dan kreatif dalam berkarya satu hari kelak. Namun demikian, ini tidaklah bermakna bahawa individu yang dipertanggungjawabkan sebagai pengarah produksi tidak memiliki “kuasa” terhadap cerita arahannya. Apapun idea yang diberi dalam produksi akhirnya akan diberi kata putus oleh pengarah untuk menentukan sama ada ianya diterima ataupun tidak setelah mengemukakan alasan-alasan rasional terhadap keputusannya. Dengan kata lain, SIFAR tidak mengamalkan – “Autocratic Leadership” tetapi lebih kepada “Transformational Leadership” dan insya-Allah akan sedaya upaya untuk menerima pendapat yang dirasakan rasional bagi membawa perubahan yang positif dan sihat. Antara aktiviti yang telah dan akan dilaksanakan oleh SIFAR ialah mengadakan bengkel seni kepada anak-anak muda/belia dikawasan Petra Jaya khasnya dan Sarawak amnya. SIFAR juga mempunyai rancangan untuk mengadakan persembahan seni (teater, tarian, puisi, muzik) di kawasan kampung mahupun sekolah dengan bantuan pihak-pihak yang selari dengan niat serta tujuan SIFAR. Tujuannya adalah untuk membenihkan rasa cinta pada kesenian dan kebudayaan selain dari melahirkan pelapis-pelapis.

Cita-cita serta visi SIFAR ini disokong dan didokongi oleh Ahli Parlimen P.194 Petra Jaya, Haji Fadillah Haji Yusof yang merupakan penaung kepada Persatuan Seni Persembahan SIFAR. Dengan sokongan serta nasihat beliau, diharapkan SIFAR akan dapat merealisasikan visi serta misinya dalam menyumbang terhadap misi negara yang termaktub di dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (Teras 2) iaitu untuk mewujudkan masyarakat Malaysia yang mengamalkan “first class mentality” dengan salah satu caranya menyerap kecintaan terhadap seni dan budaya. Oleh yang demikian, dalam melahirkan modal insan yang cemerlang dan seimbang di tahun 2020, diharapkan SIFAR juga dapat berperanan sebagai penyumbang dan pelaksana dalam merealisasikan misi kerajaan.

SIFAR juga berharap semoga pihak-pihak yang berkenaan akan juga menghulurkan sokongan kepada niat murni persatuan ini dan juga ingin menyampaikan ucapan terima kasih kepada Jabatan Kebudayaan dan Kesenian negeri Sarawak, Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi, Guru Besar serta warga pendidik SMK Petra Jaya, Kuching, serta teman-teman kumpulan teater dan seni yang lain yang telah membantu dan memberi sokongan kepada SIFAR untuk bangkit dan terus memberi semangat setia kawan. SIFAR juga ingin memohon maaf andainya ada pihak yang ‘tersentuh’ dengan artikel ini (bukan niat).

(Utusan Sarawak, 10 Januari 2008)



SIFAR wakili Sarawak




TAHNIAH! Persatuan Seni Persembahan SIFAR telah berjaya terpilih untuk mewakili Negeri Sarawak ke Festival Teater Malaysia 2008 yang akan diadakan di Kuala Lumpur bermula 14 hingga 19 Julai depan. Dengan skrip berjudul Tukang Ensera yang ditulis oleh Awangku Merali Pengeran Mohamed dan diarahkan pula oleh Suffian Haji Jalet, kumpulan teater ini berjaya menambat hati lima juri profesional pemilihan festival peringkat kebangsaan.

Untuk rekod, SIFAR bersama-sama Kumpulan Teater Ngoncong diberikan ruang untuk membuat pementasan pada Disember lalu sebagai penilaian kelayakan ke peringkat kebangsaan. Ditanya mengenai harapan dan peluang SIFAR di peringkat kebangsaan, Suffian berkata, “Sememangnya sudah menjadi harapan setiap kumpulan yang bertanding di peringkat mana-mana pun untuk meraih kecemerlangan. Namun demikian, kita hanya mampu berusaha dan yang pastinya Allah jua yang akan menentukan segalanya.” Katanya, “Apa-apa boleh terjadi dalam pertandingan. Lebih-lebih lagi pertandingan yang akan menyaksikan enam kumpulan pilihan yang terbaik dari seluruh Malaysia. Saya percaya kumpulan yang terpilih semuanya telah melakukan persediaan yang cukup mantap untuk tujuan festival ini. Seperti yang saya katakan tadi, kita hanya mampu untuk melakukan yang terbaik bagi pihak kita, namun segalanya akan ditentukan oleh-Nya.” Menjawab tentang peluang pula, Suffian percaya semua kumpulan yang bertanding mempunyai peluang yang sama. “Persoalannya sekarang, kumpulan manakah yang lebih bernasib baik untuk mendapat peluang yang telah diberikan. Itu sahaja."

Bagaimana pula persiapan SIFAR untuk peringkat kebangsaan? Kejayaan SIFAR mewakili Sarawak sebenarnya adalah rentetan kepada kejayaan demi kejayaan kumpulan teater ini melayakkan diri untuk mementaskan teater persana teater nasional. Persoalannya, adakah SIFAR dengan Tukang Ensera mampu mencapai kegemilangan yang pernah dicipta oleh oleh Kumpulan Teater Ngoncong pada 1998. Ngoncong ketika itu diumumkan johan. Sekali gus, kumpulan teater ini adalah satu-satunya kumpulan dari bumi kenyalang yang pernah meraih johan di peringkat kebangsaan, yang kini sudah satu dekad lamanya. Mengenai perkata ini, Suffian menjelaskan, kejayaan Ngoncong, “Pada saya kumpulan Ngoncong telah melakukan yang terbaik tahun 1998, maka mereka sememangnya layak untuk gelaran itu.” “Sehingga kini, saya dan kumpulan SIFAR tetap menghormati kumpulan Ngoncong sebagai kumpulan yang berpengalaman terutamanya dari soal pertandingan di peringkat kebangsaan,” katanya “Namun demikian, untuk mengulangi apa yang telah Ngoncong buktikan dalam tahun 1998 dulu tidaklah semudah yang disangka. Seperti yang saya katakan tadi, kita hanya mampu berusaha dan mempersembahkan yang terbaik. Setakat ini jujur saya katakan yang kami belum lagi mengadakan perjumpaan produksi apalagi untuk membuat persiapan. Akan tetapi, sebagai ketua kepada SIFAR dan pengarah kepada cerita Tukang Ensera, Insya-Allah kami akan berusaha sedaya upaya untuk memantapkan lagi pementasan kami dari pelbagai sudut. Segala usul serta komen yang membina yang kami terima daripada rakan-rakan selama ini akan kami semak dan nilai untuk proses pemantapan diri,” katanya.

Beliau mengucapkan terima kasih terutama kepada Ramli Ali, Ahmad Badwi Nerawi, Cikgu Zainoren serta Abdillah Untong yang sentiasa memberi panduan serta semangat tanpa mengira masa kepada SIFAR. “Tidak lupa juga kepada semua rakan teater yang sentiasa memberi sokongan. Kami juga amat berbesar hati sekiranya rakan-rakan teater dapat menyumbang dari segi idea dan komen serta nasihat yang membina bagi mamantapkan lagi persembahan kami kelak demi Negeri Sarawak. Sememangnya itu amat kami alu-alukan. "

(Utusan Sarawak, 24 Januari 2008)

Popular posts from this blog

'Lautan Bernyanyi' di Astro AWANI SARAWAK

Alhamdulillah, SIFAR diberi kesempatan untuk muncul seketika di Astro AWANI SARAWAK 3 OKTOBER 2019. Terima Kasih Astro AWANI SARAWAK.

PELAYARAN SIFAR 2019

Sudah terlalu lama menyepi di laman ini kerana dibuai media sosial facebook mahupun whatsapp . Sekadar untuk catatan sejarah buat kali ini, SIFAR muncul lagi dengan karya Putu Wijaya dengan judul LAUTAN BERNYANYI. Alhamdulillah, rezeki dari-Nya datang lagi. Terima kasih semua. Terima kasih juga kepada saudara Anwar Pisang kerana telah memperkenalkan skrip gurunya itu. Mohon kebenaran dan sampaikan salam pada penulis untuk mementaskan nashkahnya. Semoga kita terus berkarya lagi & sentiasa dijalan yang diredhai-Nya. Aamiiin.

Hasrat, Kritikan & Karya di akhir 2010

5 Jun 2009, aku pernah menulis tentang hasrat untuk mementaskannya. Alhamdulillah tanggal 27 & 28 Disember 2010 telah merealisasikannya walaupun tidak mementaskannya bersama SIFAR. Hampir setahun lebih aku berehat dalam karya pementasan, entah secara tiba-tiba aku dihubungi untuk merekabentuk set untuk sebuah pementasan teater. Tanpa mengetahui topik pementasan, tanpa keberatan, aku menerima pelawaan itu. Rupa-rupanya pementasan itu ada kaitan dengan hasrat yang belum terlaksana. Dunia teater di Kuching sememangnya tidak pernah berubah dan perubahan ke arah positif dan lebih produktif itu hanya akan dapat dilakukan oleh individu-individu yang punya keikhlasan untuk terus mengalir dan berkarya. Kritikan amat perlu untuk terus menghasilkan karya yang berkualiti namun hentaman emosi usah dilayan kerana hanya menghabiskan masa dan membantutkan akal untuk terus berkarya. Selamat menonton ROSLI DHOBY: LUKA DARUL HANA.